“Met een bovengenoemd stappenplan in het achterhoofd, wil je niet zomaar met een online traininkje aankomen. Dat moet iets goeds zijn. Iets dat enerzijds het stappenplan ondersteunt, maar anderzijds ook nog iets toevoegt aan gebruiksgemak, gebruiksvriendelijkheid en – heel belangrijk – lol. De methode van Microtraining is dan ook een uitkomst”.
Dit is een didactische methodiek gebaseerd op onderzoeksbevindingen van diverse wetenschappers (w.o. Nobel Laureate Eric Kandel). Zij hebben op basis van zeer uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat men het beste kennis verwerft als deze in kleine, maar regelmatige stapjes wordt aangeboden én geoefend. Deze conclusie gaat uit van het principe dat de mens maar een beperkte hoeveelheid lesstof per keer kan begrijpen, verwerken en onthouden.
Echter – mits goed aangeboden! – kan elk mens wel enorme hoeveelheden nieuwe kennis vergaren en onthouden. Daarvoor moet je dan wel voordat je weer met nieuwe lesstof start, eerst toetsen of dat de eerder aangeboden informatie ook daadwerkelijk is opgenomen. Is dat het geval? Dan kan men door naar het volgende brokje kennis.
“Kijk, dat spreekt De Juf in mij dan weer heel erg aan.”